markovarajarvi

Taksialalle korjausliike

Nykyinen toimiva ja luotettava taksiala romutettiin silmänräpäyksessä keskustalaisen tilapäispoliitikon toimesta. Tulevan maan hallituksen on korjattava se, mikä korjattavissa on. Tärkein asia on laittaa valvonnan mahdollisuudet ja resurssit kuntoon. 

Nyt edes viranomaiset eivät tiedä ketkä taksiliikennettä harjoittavat. Auton, liikenneluvan haltijan ja taksinkuljettajan välinen yhteys on katkaistu. Sinä voit harjoittaa taksiliikennettä minun luvallani ja naapurisi autolla. Kalustolle ei ole kriteereitä. Riittää, että menopelin kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa, autossa liikenneluvan haltijan nimi sekä yritys- ja yhteisötunnus (Y-tunnus).

Lain mukaan kokonaishinta tai hinnan määräytymisen perusteet on ilmoitettava selkeällä, yksiselitteisellä ja matkustajan kannalta helposti ymmärrettävällä tavalla. Paperilapulle niskanojaan voi siis rustata kyydin hinnan.

Luparekisteri on julkinen ja avoin. Kuka tahansa voi halutessaan käydä ottamassa jonkun liikenneluvanhaltijan nimen ja Y-tunnuksen. Jos auto sattuisi joutumaan poliisin haaviin (nykyresurssein todennäköisyys on pieni), riittää jos kuljettajan kertomalla Y-tunnuksella ja nimellä on olemassa lupa. Liikennelupaa ei tarvitse olla autossa mukana. Käytännössä siis vain taksinkuljettajan ajoluvan ja ajokortin puuttuminen johtaa ongelmiin. Muuhun riittää supliikki.

Valvonnan kannalta iso ongelma on se, että autossa ei tarvitse olla minkäänlaisia ulkoisia tunnusmerkkejä siitä, että kyseessä on taksi. Taksivalo ja taksamittari ovat vapaaehtoisia varusteita. Auton tulee olla rekisteröity ammattimaiseen liikenteeseen, mutta tilapäisesti voi käyttää myös sitä naapurin navetassa lepäämässä ollutta rotteloa, joka on yksityiskäyttöön rekisteröity. Mikä on tilapäistä ja miten sitä valvotaan?

Alalle tarvitaan valvontaa ja valvonta mahdollistettaisiin korjaamalla oleellisimpia puutteita lainsäädännössä. Jos joku yksittäinen yrittäjä haluaa jotenkin epämääräisesti markkinoilla toimia, on se käytännössä mahdotonta todeta. Lainsäätäjä on tältä osin kääntänyt vastuun meille asiakkaille.

Taksiala tarvitsee korjausliikkeen tulevalla hallituskaudella. Mitä pitää tehdä? Mielestäni tärkein asia on se, että taksissa on oltava kassakone. Näin auton ajosuoritteet ja tulot pystytään todentamaan jolloin verottajakin saa omansa. Se ei saa olla peukaloitavissa oleva kapistus. Auto pitää myös erottua taksiksi. Miksi perinteinen valokyltti ei jatkossakin voi loistaa auton katolla. Vai onko liikaa vaadittu, että taksin voi taksiksi tunnistaa?

Taksiliikennelupa pitää jatkossakin olla asiakkaan nähtävillä. Taksi on myös rekisteröitävä aina ammattiliikenteeseen. Taksiliikennelupa on jatkossa haettava Y-tunnukselle. Törttöilijät pitää laittaa myös kuriin niin että ajoluvan menettämisen ehdot tehdään selkeiksi ja rangaistukset todellisiksi.

Kun lakeja ja asetuksia noudatetaan ja niille on asetettu riittävät rangaistukset, voidaan taksialalle palauttaa työrauha. Silloin kyytiläinen voi jatkossakin olettaa saavansa hyvää asiakaspalvelua.

Se, että pirssejä löytyisi jatkossakin myös maaseudulla asuvaa lasta, mummoa tai pappaa kyytimään, edellyttäisi tarveharkinnan palauttamista. Sen nykyhallitus kuitenkin tuhosi ja siihen tuskin on paluuta.  

Tulevan hallituksen on tehtävä ainakin edellä mainitut korjausliikkeet. Muuten vaarana on, että taksialalle pesiytyy viidakon laeilla toimivia kuutamokuljettajia, joille pääasia ei ole asiakas vaan raha.
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Bernerillä (tilapäispoliitikolla)on koko hallituskautensa aikana ollut tavoita saada mahdollisimman paljon SEB pankin (lue Wallenberg) konsernin haltuun veronmaksajien rahoja.
Rautateiden pilkkominen, valtateiden yksityistäminen ja "Pörriäisten" rahoittaminen mahdollistavat samanlaisen kaappauksen kuin Caruna. Oletko kuullut ruotsalaisten ostamista osuuksista Helsingin taksiyhtiöihin ?

Älä ylläty, Bernerin (Sveitsin,kansalaisen) uusin virka on SEB:ssä. Onnistuuhan se vaikuttaminen Suomen poliitiikkaan sieltäkin, kun tiedämme kuinka paljon Wallenberg-konserni on Kekkosen kaveruusajoista lähtien on vaikuttanut ja omistanut Suomessa.
Kaikki hyvin "Suomi on ruotsalainen ", kuten YLE on pitkään vakuuttanut.

Ehkä emme pysty 100-vuotiaasta olemassa olostamme huolimatta vieläkään hallitsemaan itseämme.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Hyvä kirjoitus. Olen täsmälleen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Meillä oli toimiva, vähän kalliiksi moitittu järjestelmä mutta se toimi. Hinnat olivat selkeitä ja kuljettajat ammattilaisia. Ja kalliit hinnat johtuivat yhteiskunnan ahneudesta, suomalainen työ tulee kalliiksi.
Kilpailun avaaminen on omalta osaltani johtanut siihen että en halua käyttää enää kuin yhden toimijan taksipalveluita. Asun Helsingissä ja soitan vain ja ainoastaan Lähitaksin palvelunumeroon - onko kyyti halvin vai ei, en tiedä. Ei vain huvita kiireessä soitella ties mihin ja yrittää tinkiä hinnasta. Ja lentokentältä kyyti kotiin ei tuota ikävää yllätystä maksaessa.
Mutta maakuntien tilanne - taksia ei saa ilmeisesti monessa tapauksessa mistään. Todellinen karhunpalvelus koko Suomen kansalle!

Käyttäjän markovarajarvi kuva
Marko Varajärvi

Kiitos kommenteistanne. Iltalehden juttu oli oikeastaan tyhjentävä kuvaus siitä, mitä alalle on tapahtunut, vrt
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39e9d5ff-de3d-4...

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

MV: "Nykyinen toimiva ja luotettava taksiala romutettiin silmänräpäyksessä keskustalaisen tilapäispoliitikon toimesta. Tulevan maan hallituksen on korjattava se, mikä korjattavissa on."

Olettaen - ja kuten toivon - että puolueesi voittaa vaalit ja myös muodostaa hallituksen, mitä tarvitaan, että toiminut malli palautetaan vaikkapa sellaisenaan, kuin se oli ennen Anne Bernerin teko(st)a?

Käyttäjän markovarajarvi kuva
Marko Varajärvi

Kiitos Jouni viestistäsi. Valitettavasti paluuta tarveharkintaan ei ole. Kirjoitus sisältää niitä elementtejä, joilla taksialan tilannetta voidaan parantaa. Nyt tarvitaan vain poliittista tahtoa korjausliikkeen tekemiseksi. Ja tiivistä yhteistyötä sopimusparttien kanssa, eli AKT ry:n ja Taksiliiton sekä Traficomin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset