markovarajarvi

Yön ainoa valopilkku sammuu?

Taksialan vapautus on suuri virhe ja seuraukset olivat tiedossa jo vajaa 15 vuotta sitten. Toimiessani Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n palkkasihteerinä taksialan sopimusvastaavana taksialaa oltiin vapauttamassa vuonna 2004. Pitkälti kiitos Taksiliiton ja AKT ry:n yhteistyön uudistus siirrettiin pöytälaatikkoon.

Viimekätisenä taksialan vapauttamisen torppaajana toimi silloinen liikenneministeri Leena Luhtanen (sd.). Porvarihallitus on kuitenkin heittänyt toimivan, luotettavan, kattavan ja turvallisen taksialan tylysti markkinavoimien hampaiden kaluttavaksi.

Kiintiöjärjestelmästä luopuminen on uudistuksen ydin. Kiintiöitä käyttämällä taksilupia myönnettiin tiedossa olevan kysynnän mukaan. Mallissa oli joustoa, lupia voitiin lisätä mikäli kysyntä lisääntyi ja päinvastoin. Vapauttamisen uskottiin jo tuolloin tuovan autuuden eli kasvattavan taksiautojen määrää, parantavan taksien saatavuutta ja lisäävän kilpailua asiakkaiden edun nimissä.

Taksimarkkinoiden jakautuminen oli myös selvästi nähtävissä. Kirjoitin AKT:n lehdessä 2004, että ”osa taksiliikennelakityöryhmän jäsenistä tuntuu unohtaneen elämän Kehä III:n ulkopuolella. Työryhmä on Helsingin muutaman ruuhkahuipun takia romuttamassa koko maan taksijärjestelmää ja heittämässä sitä markkinavoimien kaluttavaksi.” Viimeaikainen taksialaa koskeva uutisointi osoittaa näin käyvän.

Taksien asemapaikkavelvoitteen poistamisen seuraukset olivat myös selvästi nähtävissä. Taksit siirtyvät sinne missä ajoja on, haja-asutusalueiden taksitarjonta puolestaan hiipuu. Kun pirssillä ei kylille pääse, alkavat kylän palvelutkin rapistua.

Eivätkä kasvukeskustenkaan taksimarkkinat ole ruusuiset. Enemmän autoja tarkoittaa kuljettajalle lisääntyvää tolpalla päivystystä. Kakku jaetaan useammalle ja siivut kapenevat. Taksialalla palkka tulee lähes poikkeuksetta vain taksamittarin juostessa.

Alan työntekijöiden asema ei kiinnosta, katse on ainoastaan pirssien määrässä. Aiemmin luotiin selvät ajovuorojärjestykset, jotka mahdollistivat työvuorojen teon. Nyt mennään tolpalle kun kyytejä on. Kukapa haluaa istua ratissa palkatta?

Mielenkiintoista on, että enää ei tarvita taksissa edes kassakonetta, siis taksamittaria. Miten verotus ja muut vastuut sekä velvoitteet voidaan varmistaa? Ei mitenkään. Taksissa ei tarvita taksivaloa eikä taksia voi enää tunnistaa muiden autojen joukosta. Miten hoidetaan asianmukainen valvonta? Ei mitenkään.

Taksialan vapauttaminen on osa keskittämispolitiikkaa. Porvarihallituksen aluepolitiikan villat ovat vähissä ja nekin on heitetty markkinavoimien alttarille. Maaseudulla palvelut hiipuvat ja kylät hiljenevät. Ja yön ainoa valopilkku näkyy siellä entistä harvemmin, jos ollenkaan.

 

Marko Varajärvi
AKT:n taksialan sopimusvastaava 2003-2007
Kirjoitus on julkaistu mm. Lapin Kansassa, Lounais-Lapissa ym.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

No mikä siitä suuren virheen tekee.?

Käyttäjän MikkoSauren kuva
Mikko Sauren

No AKT:n ry:n palkkasihteerinä ja taksialan sopimusvastaavana katson sinun olevan hieman jäävi arvioimaan uudistuksen onnistumista objektiivistesti.

"Kiintiöitä myönnettiin tiedossa olevan kysynnän mukaan." Miten tämä tieto hankittiin? Oman empiirisen kokemuksen perusteella aina arkisin näin tolpalla pitkän jonon Mersuja ja Bemareita tyhjänpanttina, mutta kun perjantai/lauantai iltana ja yöna tarvitsin autoa jouduin sitä jonottamaan parhaimmassa tapauksessa tunteja. Siinä tulee mieleen, että tästäkö minä olen halukas asiakkaana maksamaan?

"Taksit siirtyvät sinne missä ajoja on." Miten tuo on muka huono asia? Eikö yrittäjän ole edullisinta siirtää liiketoimintansa juurikin sinne missä asiakkaita on? Mitä järkeä on seisottaa pihtiputaan tolpalla taksia 24/7 jos vaikka se kuuluisa mummo tarvitsee sitä kerran viikossa? Tästäkö asiakas on halukas maksamaan? En minä ainakaan.

Kyllä ne kylien pavelut ovat vähentyneet jo kauan ennen taksiuudista. Ja jos mummo ei pärjää pihtiputaan peräkorvessa ilman taksia niin miksi siellä sitten on pakko asua? Kamat kantoon ja ihmisten ilmoille asumaan.

"Eivätkä kasvukeskustenkaan taksimarkkinat ole ruusuiset. Enemmän autoja tarkoittaa kuljettajalle lisääntyvää tolpalla päivystystä. Kakku jaetaan useammalle ja siivut kapenevat. Taksialalla palkka tulee lähes poikkeuksetta vain taksamittarin juostessa." - No niin. Tervetuloa muiden yrittäjien normaaliin arkeen. Harvalla yrittäjällä sitä tiliä tulee jos ei ole asiakkaita tai että saat alalla toimia ilman kilpailua. Miksi taksi saisi olla poikkeus yrittäjä jossa liikkuvan taksin asiakas joutuu maksamaan myös tolpalla seisovat taksit? Pitäisikö meillä olla myös kiintiö ja päivystävät putkimiehet? Niin, että sinä maksat korkeampaa hintaa putkiremontistasi, että koko maassa on kaikkina aikoina aina putkimies saatavilla?

Toimituksen poiminnat